torsdag 19 februari 2009

Avskedsmail till piraterna

Har suttit och surfat runt lite på er hemsida idag på förmiddagen och jag måste säga att jag blev minst sagt förvånad över vad Skarp skriver om Liza och Gömda. Den här delen av en mening känns som något av det mest absurda jag nånsin läst:

"Liza Marklund ... skruvade på så sätt upp verkligheten till fiktion med Mias berättelse som ramhandling"

Det där låter som nånting som George Lucas skulle kunnat ägna sig åt då han gjorde de första Star Wars filmerna. Om vi tänker oss att han har Nasas astronautprogram som grundstory men så skruvar han upp verkligheten till fiktion och hittar på allt det där om Jedi krigare, det onda imperiet och den magiska kraften "The Force". Är det ungefär så här fru Skarp menar att det gått till i Lizas författande av gömda och asyl?

För övrigt tycker jag att det är fegt av Piratförlaget att så ihärdigt tjata om att grundproblemet är genrebestämningen på böckerna gömda och asyl. Monsieur Guillou´s medverkan i debatten med sina krönikor i aftonbladet är löjeväckande, för mig känns hans agerande som en klassisk devis; det man inte förstår sig på det fruktar man. I det här fallet dator och internet. Jag undrar om ni förstår exakt hur mycket ni skjuter er själva i fötterna genom ert agerande? Att låta er Top Dog Janne styra över en debatt där han inte ens läst någon av de inblandade böckerna är naturligtvis huvudlöst.
Grundproblematiken lyder enligt följande:

1. Boken gömda har sålts med ett löfte om sanning. Både Liza och Mia har synts otaliga gånger i olika media där de påstått att allt som står i boken är sant. Undertexten "En sann historia" kan egentligen bara betyda en sak för den vanliga bok-konsumenten i vårt avlånga land. PF:s dribblande så här i efterdyningarna till Antonssons avslöjande visar med all önskvärd tydlighet att ni helst av allt önskar att människor i Sverige inte var så jävla frågvisa. Eller åtminstone att de inte var så förbannat duktiga på informationsutbyte sinsemellan.

2. De människor som offrats för Lizas och Mias bokförsäljningshunger är verkliga och inte påhitt, till skillnad från så mycket annat som står i Gömda och Asyl. Kan ni på Piratförlaget verkligen sova gott om nätterna om ni försöker förstå Osamas, Michael Hjortsbergs och inte minst Elisabeth Hermons människoöden? Eller dövar bokförsäljningspengarna tillräckligt där de prasslar i stoppningen till kudden?

3. Lizas politiska projekt har PF egentligen inte så mycket att göra med men eftersom ni i övrigt försvarar hennes klena författarskap så spiller det över även på er. Om man betänker att LM säger sig ha haft som målsättning att påverka lagstiftning och beslutsfattande samhällsbärande organ och att hon gjort det med en historia som i grunden är påhitt, då är det minst sagt illa. Detta hade mäster Guillou med STOR sannolikhet hackat sönder och samman om det gällt en författare som han inte var kompis eller kompanjon med.

4. Eftersom det numera är bevisat att Gömda innehåller en mycket låg sanningshalt så vill jag fråga, vad återstår av boken nu? Ren och skär rasism vill jag hävda. Är det något som Piratförlaget vill stå för?

Själv har jag samtliga Hamilton, Arn och diverse andra alster av Guillou i min bokhylla här hemma. Arton böcker allt som allt. Leif GW:s polisromaner har jag också samtliga. Det är med vemod jag har följt den här debatten och som jag nu tar farväl av mina tidigare författar-idoler. Till Piratförlaget fastklamrade vid sin nuvarande hållning vill jag säga, adjö. Jag lägger inte en spänn till på någon bok från er.

Daniel Nilsson Västerås

2 kommentarer:

  1. mmm undrar hur många som tänker som du... och vad tänker de andra författarna som har gett ut sina böcker hos Piratförlaget...kommer de att vilja ge ut fler böcker hos dem... kanske är det därför de har en manustävling nu tillsammans med Kapitel 1 och Aftonbladet och dom lovar att satsa på de bästa...

    SvaraRadera
  2. Det roliga under bokrean en här gången är att Piratförlaget har gjort ett avtal med ICA. De har placerat ut en pappkartong med tre böcker. Liza Marklunds, En plats i solen, I Arns fotspår av Jan Guillou och Martina Haags bok. Samtliga för 69:- kronor styck. Dessa böcker är inte med på Bokias rea till exempel. Så man förstår att de trixar åt alla håll för att få sina böcker sålda. Undra hur det kommer att gå på årets bokmässa. Jag är där och kommer att rapportera via min blogg om jag får nys på några smaskiga detaljer.

    SvaraRadera