torsdag 26 februari 2009

Snålblåsten kring media-eliten tilltar

Newsmill är med på banan igen! De senaste dagarna har det publicerats artiklar av monica antonsson, tonchi percan, ann helena rudberg, andreas landgren och catrin fahlgren som alla kastar nytt ljus på den smuts och de lögner som ännu ligger begravda på Liza Marklunds vind, på aftonbladets redaktion och på piratförlagets förbannade rövarskuta.
Jag blir arg om jag tänker för mycket på hur aftonbladet agerat i samarbete med marklund och piratförlagare, de försöker pissa på mig och alla sina läsare med sin journalistiska smörja. Att avslöja lögnare och bedragare eller människor som blivit rika på bekostnad av bland annat barns lidande(!) är inget som aftonbladet överhuvudtaget är intresserat av att skriva om. Det enda som gäller är försäljning av lösnummer och sensationsjournalistik är biljetten till paradiset. Att nertrampade, förtalade och smutskastade människor får lida på grund av att de fortsätter sprida bedragarnas lögner rör dem inte i ryggen.

Här är ett över 25 år gammalt citat från Nils Bejerot som jag tycker stämmer väl in på vår kära kvällspress än idag:
"Så arbetar kvällspressen, i den kulturella skymningen,
under kommersialismens kalla stjärnor: lösnummerjagan-
de, hysterisk fläsindignation i trästilar på löpsedlarna och
förnumstig "kritik" sida upp och sida ned, dag in och dag ut,
år efter år. När det slutligen bara blir ett fjun kvar av en fet
anka så nonchalerar man domen från landets högsta juridiska
ämbete, låtsas som om ingenting hänt och fortsätter att
tratta i sin vilseförda läsekrets ny undermålig soppa i nya
eleganta förpackningar.
Det finns många slags prostitution. Kommersialiserade
känslobudskap som man inte själv tror på är en form av
mänsklig förnedring för både säljare och köpare. Lösnummer
med trixade ordorgasmer innebär som annan prostitution
också ett djupt förakt för köparna."

Detta från sida 43-44 i Bejerots "Vardagsbilder" som finns att läsa på pdf på www.nilsbejerot.se
Det finns mycket från vardagsbilderna som känns högaktuella än idag, rekommenderas varmt.

Vi människor som skriver på bloggar och engagerar oss är starka tillsammans och även om vi långt ifrån är någon homogen "mobb" som guillou vill få oss till så är uppenbarligen gömdagate en sak som berört oerhört många. Det glädjer mig något alldeles extra att det finns så många personer i Sverige som inte köper gammelmedias göranden och låtanden, "under kommersialismens kalla stjärna."

2 kommentarer:

  1. Hej Daniel,

    Ja, tänk att bland nyheterna på Aftonbladet är det viktigt med Laila Bagges trosor! Hahahah, tänk vad viktigt det är med ett par trosor.
    Jag hittar inte de vardagsbilder av Nils Bejerot, ska jag klicka på Carnegieikonen? Jag har gjort det men det tar så himla lång tid innan det händer nåt så jag frågar hellre.

    Ha en skön lördag med fästmön.

    Mvh
    Ramona

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel

    Nu hittade jag bilderna, tack ska du ha för hjälpen. Idag, trot eller ej, vräker snön ner och nu vill jag inte ha en enda snöflinga. Tja, när fick man sist det man ville ha? *ler*
    Ha en bra måndag!
    Ramona

    SvaraRadera