söndag 15 februari 2009

Orättvisa i mediautrymmet gällande gömdagate

Det som engagerar mig och gör mig upprörd är orättvisan och den enormt, på ena sidan, överbelastade "moder justitia-vågen". Här kämpar nedtrampade och tilltufsade människor mot Sveriges mediamakt-elit med hjälp av en strävsam journalist som skrivit en bok och har en blogg. Den "andra sidan" har två av Sveriges största författare och journalister, tv-kanal och Sveriges två största tidningar med sig. Där Marklund och Guillou kan skriva krönikor och tala i egen sak eftersom det gynnar deras ekonomiska intressen. Där journalistpolare kan ta en tur ner till marbella och göra en fullständigt osaklig och dåligt genomförd intervju som sänds i morgon-tv. Där tidningsmakthavarna och de som äger dem gör sitt bästa för att förvränga, dölja och förflytta fokus.
Alltmedan de som farit verkligt illa och blivit förtalade i närmare ett och ett halv decennium fortsätter att utsättas för lögnerna och förtalet. På löpsedlar och bästa tidningsplats.
Om jag på något, om än minsta lilla, sätt kan bidra till att Osama med familj, Michael eller Elisabeth Hermons människoöden når fler personer så kommer jag göra det. Jag utmanar dig Jan Guillou. Med min nätaktivism och med min medverkan i bloggväldet.

För övrigt vill jag också påtala att newsmill är en del av Bonnier-konglomeratet, dvs säga inte lika "fritt" som det påstår sig vara. Läs om det här.

Godnatt och må du ha en bra vecka.

2 kommentarer:

  1. Dock har jag ett visst förtroende för PM Nilsson, som var den som mest uppmärksammade min bok Ett Sekel av Tystnad när den kom ut våren 2006... för övrigt förtegs den också av mina tidigare jobbarkompisar på DN... så det får gå efter person... tack för dina kommentarer på min blogg...hela min släkt kommer ursprungligen från Västerås både på min mammas och pappas sida... Max Schenström var en gång pamp där ... det är min farmors far och min 94-årige morbror bor där fortfarande liksom mina kusiner på min mammas sida.... min morbror är uppvuxen på Skotterön i Mälaren och morfar var fiskare och snickare, torpare under Lindö herrgård... i alla sina år...

    SvaraRadera
  2. Jo det förstås, klart du har förtroende för PM om hon/han uppmärksammat din bok. Det hade jag också haft.
    Problemet för mig är att mina varningsklockor börjar ringa när något mediaorgan säger sig vara "fritt" medan de är Bonnierägda.
    Kul å höra att du är bekant med min hemstad och tack för att även du skriver på min blogg. Känner mig lite hedrad av att du och Ramona är de första som kommenterar. Jag uppskattar hur skriver på era bloggar och jag ska se till att skaffa mig några böcker av er.
    På återhörande och may the blogg be with you. ;)

    SvaraRadera